Case | NKVTS Din Utvei

Hvordan gjør du hjelpen synlig for dem som trenger den – men ikke tør å søke etter den?

I en tid der vold i nære relasjoner får mye oppmerksomhet nyhetsbildet, er det viktigere enn noen gang å vise at det finnes en vei ut. For selv om hjelpetilbudene finnes, er det fortsatt mange som ikke vet hvor de skal begynne – eller engang tør å lete.

Lansering på Oslo S

Dinutvei.no er den nasjonale digitale veiviseren for personer utsatt for vold, seksuelle overgrep og æresrelatert vold. Portalen gir oversikt over hjelpetjenester og rettigheter, og er laget for å være en lavterskel – et første steg. Men kjennskapen er lav, og målgruppen er vanskelig å nå. Derfor trengte vi en idé som kunne være synlig, uten å være påtrengende – og trygg å møte, også for dem som ikke tør å søke etter hjelp hjemme.

Løsningen ble å bruke et symbol alle kjenner: nødutgangsskiltet. Vi justerte det velkjente symbolet – byttet ut den løpende mannen med en kvinne – og knyttet det direkte til budskapet Din utvei er her. Kampanjen lever hovedsakelig utendørs, i bybildet, på busskur og stasjoner – steder der budskapet får rom, og blikket får lande. En bevisst strategi, fordi vi vet at mange voldsutsatte er mer mottakelige for slike budskap utenfor hjemmet.

Kampanjen er utviklet i samarbeid med NKVTS, med støtte fra Justis- og beredskapsdepartementet. Og den har allerede fått stor oppmerksomhet, langt utover de kjøpte flatene. På kort tid har kampanjen vært omtalt i flere nyhetsmedier – blant annet NRK og Dagsavisen – og på God Morgen Norge fortalte kunden selv hvorfor kampanjen og tematikken er så viktig.

Resultatet er en kampanje som ikke roper. Den står støtt. Den får folk til å stoppe opp, se, tenke – og huske at det finnes en vei ut.

Dette leverte vi:

  • Idé og konseptutvikling

  • Holdningskampanje

  • Film

  • Mediaplanlegging

  • SoMe