Hvordan formidler man ubehagelige sannheter målgruppen egentlig ikke vil ta inn over seg?
Julen er høytid for alkohol. Gjerne i sosiale settinger der barn er til stede. Alkovettorganisasjonen Av-og-til ønsker å bevisstgjøre foreldre og besteforeldre på sitt alkoholbruk når de er sammen med barn. For når vi voksne drikker ett glass for mye, opplever barna oss som litt annerledes.
Men vi har noen utfordringer: kommunikasjon som omhandler alkoholbruk er vanskelig å ta inn over seg: “Dette gjelder jo ikke meg”. Samtidig klarer ikke barn å sette ord på hva som gjør dem utrygge. Så hvordan kan vi formidle barnets perspektiv i en situasjon der vi selv mener vi ikke endrer oss? For hvis du visste hvordan det påvirket barna. Ville du tatt ett glass til?
Holdningskampanje
Film
“Det tredje glasset” en litt annerledes julefortelling fra Av-og-til. En og samme historie, fortalt gjennom tre perspektiver; mammas, barnets og bestemors. Slik fikk barnet en tydelig stemme. Fortellingene understreker hvor forskjellige opplevelsene kan være av en og samme situasjon, og er laget for å minne om, og tydeliggjøre, at “barn påvirkes før du gjør det”.
Fortellingene ble lest av Maria Mena, som offentlig brenner for saken og nylig har blitt mamma. Med lyd som format gled vi rett inn i julens tradisjoner, med julefortellinger til ettertanke. Langformatet fikk frem de små nyansene på en emosjonell måte, uten å peke finger, slik at mottakeren skjønte: “Oj, dette gjelder faktisk meg”.
Årets kampanje knuste alle rekorder. Historiene ble lagt ut på Spotify og barnets perspektiv ble annonsert på print i sin helhet. De største mediene som NRK, VG og Aftenposten plukket opp saken, og skapte en pågående samfunnsdebatt inn i det nye året. Kampanjen hadde mer enn 26 millioner medieinntrykk.
Og viktigst av alt – så mange som 36% av målgruppen endret holdning og adferd. En viktig påminnelse om at barn påvirkes før du gjør det, og at en litt annerledes julefortelling kan gi barna en litt bedre jul. Slutt.
26m
MEDIEINNTRYKK
36%
AV MÅLGRUPPEN ENDRET HOLDNING
Våre tjenester, prosesser og metoder muliggjør en helhetlig tilnærming til markedsarbeid.
Vi har fjernet unødvendige interne strukturer, hvilket gjør planlegging enklere og produksjon raskere.
Vår innsikt- og analysehub sikrer gode beslutninger og tydeliggjør resultatene vi skaper.
Vi leverer målbare løsninger så vi kan vise hvilke resultater vi skaper, og hvilke ROI vi leverer.